Alla inlägg under september 2007

Av Michael - 17 september 2007 12:20

Ett klart övertag för motståndarna till dessa jävulska skodon

Av Michael - 17 september 2007 12:09

Efter att ha varit hemma ett dygn och samlat tankarna lite så har det uppkommit ett par funderingar.

#1 - Varför tycker man att det är så gott med muffins och kakor till frukost?

#2 - Varför tycker man klorerat vatten smakar mums?

#3 - Varför tycker man att man har man hittat den ultimata designen på telefoner? (Bild)

#4 - Varför tycker man om att pinka eller bajsa i en pool? Man fyller toaletten nästan full med vatten.(Bild)

#5 - Varför ska det alltid krånglas med dricks hit och dit?

Det kommer nog upp fler funderingar och livet i USA med tiden.

Av Michael - 17 september 2007 11:24

Vaknade klockan kvart över sex imorse och kände att jag var hungrig. Klockan halv sju hörde jag dotterns mobil brumma väkningsbrummet så jag klev upp och gick in till henne för att snacka lite skit fram till klockan sju.

Gick upp och fixade frukost och lovade då att köra henne till skolan för då kunde vi åka och handla på en gång. När vi kom hem gick hustrun och la sig igen (hon har sovit max tre timmar inatt) och jag sitter häroch bloggar. Jag ska ta itu med de bilder som inte är fixade från semestern så att det blir klart.

Av Michael - 17 september 2007 11:19

Nu när resan är gjord så känns titeln inte så aktuell längre. Jag kommer att byta den till En 50-taggares liv och levene

Av Michael - 16 september 2007 21:07

Idag så vandrar man fram som i dimma. Åkte hem till zippo för att lämna cigarrerna och efter det så for vi till ICA för matinköp. Vi tog också med en blomma för att svärfar fyller 80 år idag (Grattis Bertil. Vid tvåtiden åkte vi för att hurra för födelsedags... barn och barn ... farbrorn :-) Vi fikade och pratade lite om resan och vid fem svängen åkte vi hem igen.

Efter lite mat och en halv flaska vin så väntade soffan och tv'n. Det gick hyfsat bra att hålla sig vaken, tittade på lite motorprogram (American choppers) och ett reseprogram på någon av resekanalerna. Ska snart hoppa i säng.

Av Michael - 15 september 2007 22:35

Väckning klockan 06:00, en snabbdusch och tandborstning sen var vi klara för utcheckning. När det var gjort så gick vi till fiket i hotellet och beställde en bagel med creamcheese och kaffe var. Efter denna lyxfrukost gick vi ut för att invänta bussen som skulle ta oss till flygplatsen. Denna buss kördes av en dam som iklädd njurbälta (som styrkelyftare har) samt avklippta handskar hivade väskor som om dom inte vägde ett skit. När vi klev av vid flygplatsen sa jag till henne "No workout for you today" You bet" blev hennes skrattande svar.

Inne på flygplatsen startade kaoset, incheckningen som var "self checkin" funkade på oss som är vana vid datorer men stackars alla dessa äldre människor som stog där med förvirrad blick vilket gjorde att det tog längre tid än vanligt. Som vanligt så var inte säkerhetskontrollen heller dimensionerad för alla som skulle igenom. Man skulle lägga dator, mobiltelefon och kameror i separata lådor på röntgenbandet (ibland tror jag dom ändrar reglerna bara för att jävlas) Sen skulle skorna av och röntgas dom också. Detta måste man göra bara för att en person haft sprängmedel i klacken på ett par skor under en flight. Jag säger bara "Bevara oss alla den dagen någon kör upp sprängmedel i arselet, då blir det att gå med brallorna nere genom kontrollen och "bend over".

När allt detta krångel var över så flöt det på, planet lyfte i tid mot Chicago där SAS väntade. Vårt bagage var "taggat" till Arlanda så det behövde vi inte bry oss om i Chicago. Vi tog shuttlen till terminal 5 och väl där tittade vi med spänning på avgångarna för att se om vi skulle komma hen eller inte :-) Det stog "om time" på vår flight.

Planet en Airbus var riktigt bekvämt, bra med benutrymme (jag är 187cm). Man har också en egen liten monitor i stolsryggen på sätet framför där man kan se från kameror som sitter monterade fram och under planet, coolt som fan vid start och landning. Man har också en mängd filmer och radiokanaler att välja på (såg Shreck3) men det vi gjorde mest var att spela majong :-)

När vi flög in i nattmörkret så försökte vi sova, försökte... Vi hade ett skånskt par framför oss som inte visste vad hänsyn var. Snackade högt hela tiden trots att man på ett diskret sätt bad dom hålla käften...

Trötta och lite ledbrutna landade vi på Arlanda airport klockan 07:10 lokal tid. Vårt flyt fortsatte av vara med oss då våra väskor kom bland de första och när vi kom ut från terminalen stod bussen till långtidsparkeringen inne, bara att hoppa på och åka med. På parkeringen hjälpte vi en familj som kommit från Thailand med starhjälp. En av deras ungar hade glömt en lampa på så batteriet var helt dött. Fick man lite karma att ta med till nästa liv. Väl hemma väntade båda döttrarna :-) samt varma scones och kaffe.

Skrivet den 16 september då resan sträckte sig över två datum

Av Michael - 14 september 2007 21:58

tillbringade vi på Santa Monica beach. Vi kom till stranden runt 11 på förmiddagen och efter lite rekande hyrde vi två cyklar och gav oss iväg efter strandpromenaden mot Venice beach. Vi cyklade väl gåt och val i över två timmar. Vi såg så många förvirrade typer som ömsom lockade till skratt och andra till eftertanke över det amerikanska systemet. Många fattiga som levde på tiggeri. Handikappade människor som satt i rullstol och som var tvingade att rota i soptunnor efter saker som kunde inbringa någon dollar.

Man har ju hört så mycket om Venice beach så jag förväntade att får se många "silicon valley" men nope! bara en (kanske) men fake boobs. Hustrun som ville se muskelbyggarna blev lika besviken, två tappringar som lyfte lite skrot och ingen av dom var direkt biffig.

Vad vi skulle ha gjort var att smörja in oss med solskyddsmedel men det tänkte vi inte på. Resultatet är röd som en kräfta på armar, ansikte och bak på vaderna. Men det går nog över på ett par dagar.

På kvällen klämde vi en 19" pizza då vi inte ätit annat än frukost och lite frozen yoghurt under dagen.

Imorgon bär det av till good old sweden igen. God natt

Av Michael - 13 september 2007 20:05

Idag så var vi på en guidad busstur runt downtown, chinatown, Hollywood, West Hollywood, Beverly Hills och Bel Air. Det var en mycket givande tur. Jag såg både John Travolta och Jack Nicholson men dom såg inte mej :-) Jag kan skryta men inte dom :-) :-)

På kvällen tog vi bilen ner till Hollywood blvd och ställde oss i ett parkeringsgarage och gick ut på vandring. Vi såg en inspelningsplats (som vi tittat på tidigare under dagen) Men Will Smith lyste med sin frånvaro även denna gång. Efter att ha promenerat upp och ner för Hollywood blvd och tittat på alla stjärnor i gatan + cementavgjutningarna av handflator och fötter satte vi oss på en Jonny Rockets och åt en real AMerican burger. Stället var inrett i sann 50-talsanda med bland annat små jukeboxar på borden och det kostade 5 cent per låt.. AS coolt!!

Sen skulle vi åka hem till hotellet igen.. lätt som en plätt trodde vi ...men nä! Ut från garaget via fel utfart, mörkt som i en säck (dom har dåligt med gatljus i Los Angeles), en väg vi skulle på var avstängd pga konsert, en grinig polis som viftade oss åt höger när vi ville åt vänster. Men en viking ger sig inte.. lite av den offensiva körningen som jag nämnt i ett tidigare inlägg + hustruns underbara magkänsla gjorde att vi till slut hamnade på väg 101 som tog oss tillbaka till hotellet. Kvällen avslutades med ett glas vin i baren.

Imorgon bär det iväg till Santa Monica beach där vi hoppas kunna ta ett dopp i havet utan att frysa till is. Efter det är det bye bye car, snyft... no more Musse åt Micke denna gång. Natten sover vi på ett nytt hotell vid flygplatsen för det är en tidig flight på lördag.

Detta är troligen den sista rapporten från Kalifornien. Har vi samma tur som på utfärden så hamnar vi väll i London, Paris eller varför inte Amsterdam :-)