Alla inlägg under september 2007

Av Michael - 9 september 2007 02:06

Vi tog ett porträttfoto av lådan, håll till godo..

Av Michael - 8 september 2007 08:09

Eftersom vi båda vaknade tidigt så packade vi snabbt ihop vår packning, checkade ut och stuvade in allt i bilen. Sen rullade vi ner för backen till macken för att fylla på bensin (kostar mellan 2.77 och 3.12 per gallon. Efter det så behövde vi fylla på våra magar och som av en händelse så låg där ett frukostställe tio meter från bensinpumpen. En fukost bestående av en dubbelmacka med två ägg, hamburgare och ost gjorde att vi trinda och glada gick ut till bilen för att fortsätta resan.

Vi åkte över bergen via Tioga passet och Yosemite nationalpark. Vansinnigt vackra vyer, helt otroligt. Vägen slingrar sig fram på ca 2000 meters höjd bland berg och sjöar. På vissa toppar låg t.om lite snö. Vi gjorde en avstickare till Yosemite Valley för att bl.a beskåda världens högsta vattenfall. Vi förväntade oss vattenbrus men väl framme var det inte många droppar som kom ner från bergen, bara en liten liten rännil, i princip bara lite fukt på bergväggen. Vilken flopp! Men det är säkert otroligt vackert i snösmältningen...

Sedan åkte vi vidare den långa långa vägen via Sacramento till Santa Rosa som är navet i Kaliforniens vindistrikt. Vi var inte framme vid hotellet förrän kl. 20.00 och vi startade redan kl. 8.00 i morse. Vi unnade oss en god middag i hotellets restaurang, grillad svärdfisk marinerad i wasabi med pressad Yukon-potatis och ångad kinesisk kål. Till detta unnade vi oss ett gott vitt vin från Sonoma (en av vinodlaromårdena som ligger precis intill).

Imorgon ska vi bese Sonoma och Napa Valley och därefter åka in till San Fransisco. Det blir spännande. Nu ska det bli skönt att sova i den JÄTTESTORA sängen på rummet

Av Michael - 6 september 2007 07:20

Lämnade Las Vegas runt åtta på morgonen för att färdas mot Mammoth Lakes. Vi åkte inte genom Death Valley utan tog den östra vägen som är snabbare. Det är ett val som vi inte ångrar, det vyer som vi fick se är svåra att slå. Vad man kan tycka är att amerikanare kan fixa lite fler matställen. Nu blev det inte lunch förrän klockan var runt två.

Väl framme i Mammoth Lakes så installerade vi oss på hotellet och sen tog vi bilen för att åka runt och se på omgivningarna. Vi var uppe på en utsiktspunkt som låg på 2800 meter över havet och det märktes att luften var tunnare där. Efter detta så var tanken att vi skulle åka till några heta källor. Ja vi åkte dit men när vi skulle parkera bilen fick jag se två gökar som stog där... låt oss säga att man vill nog inte möta dessa i en storstad full med folk heller. Ordet Hillbillies kommer till en som ett brev på posten. Vi gjorde en 180 gradare och for tillbaka till stan och gick istället iväg för att få lite kvällsmat. Trötta, mätta och belåtna tågade vi sen hemåt i kylan, ja det är betydligt kallare här än de 43 grader vi hade i Las Vegas. Det syns att det är en skidort, alla restauranger och hotell är dekorerade med lampor typ julbelysning. Fint, men lite annorlunda.

Av Michael - 6 september 2007 00:54

Idag ska vi gå och handla lite garrar åt min vän zippo.

Förutom det så kämpar vi fortfarande med tidsomställningen och mattider och jag med en hosta som satt sig långt ner i luftrören..

Idag så blev det en stund vid poolen, 110 F (bara att konvertera för den nyfikne) grader varmt är inte dumt. Man känner att man inte behöver glykol i systemet för att blodet ska rinna lätt. Ikväll ska vi käka en buffé sen blir det väl den vanliga promenaden på stripen.

Detta är sista kvällen i Las Vegas och imorgon fortsätter resan norrut mot Yosemite, Vi fär se hur dom har det med internet där.

Av Michael - 5 september 2007 16:58

2007-09-04

Jaha så har den då äntligen kommit, min 50-årsdag. Det känns förvisso inte annorlunda än igår men ändå!! Ett halv sekel (smaka på det ni).

Idag ska vi flyga över Grand Canyon i ett litet plan, det ska bli coolt (mer om det längre ner). Men först ska frukostbuffén attackeras så man står sig ett tag. Denna ska vi inta på grannhotellet Excalibur för det är lite billigare där.

Nu har vi varit upp i luften!! Detta kan varmt rekomenderas till alla som kommer till Las Vegas, det var hur coolt som helst. Synen av Grand Canyon är helt otrolig, man fattar inte hur stort det är.

Vi såg också Hooverdammen, en jättekonstruktion som var störst i hela USA under många år. Bara betongen i dammen skulle räcka till en väg tvärs över hela USA och armeringen är lika omfattande som den i Empire State Building.

På kvällen så blev det den vanliga promenaden på The Strip, vi gick till Caesars Palace och rekade efter en cigarraffär och vi hittade den.

Av Michael - 5 september 2007 09:50

klockan är snart 01:00 lokal tid i Las vegas men jag måste ju visa bilen vi åker runt i.

Av Michael - 5 september 2007 09:43

Fick just se detta nu innan jag ska gå lägga mig:

Aftonbladet

Av Michael - 5 september 2007 08:57

men först imorgon. Nu är vi trötta